Vijf strategieën voor conflicthantering

Overal komen conflicten voor. Ook bij HR. Er kunnen in uw werk regelmatig belangentegenstellingen ontstaan. Dat kan uitmonden in een conflict. Vaak wordt conflict gelijk gesteld met ruzie: met deuren smijten, boze e-mails schrijven, zich beledigd terugtrekken of schreeuwen. Maar een ruzie is een geëscaleerde vorm van een conflict. Een conflict begint al veel eerder: als men een tegenstelling ervaart met een andere of andere partij over een belangrijke zaak. Als een tegenstelling (en dus een conflict) is ontstaan kan men kiezen uit 5 strategieën. Dat zijn:

  1. men kan het vraagstuk vermijden;
  2. men kan op het vraagstuk toegegeven;
  3. men kan een compromis sluiten ( 50 –50);
  4. men kan forceren en zijn standpunt doordrukken, dus proberen te “winnen’;
  5. men kan het onderhandelen, in de poging een oplossingen te vinden die de belangen voor beide partijen verenigt.
Vermijden

Alle strategieën hebben hun waarde. Dit hangt van de situatie af. Als het een onderwerp betreft waar HR en de organisatie weinig belang aan hechten en tegelijk spelen veel andere, grotere vragen is het handig om het conflict te vermijden. Niet op alle slakken zou leggen. Dat kweekt vaak goede wil bij de andere partij. Maar als dat gebeurt omdat men een botsing wil vermijden dan doet u uw werk niet goed. Toegeven is uitstekend als de ander betere argumenten heeft, maar als u zich laat overrompelen, is dat een gemiste kans.

Machtsmiddelen

Een compromis is soms het enige haalbare als u van alles heeft geprobeerd. Maar zit er echt niet meer in? Om de eigen belangen en standpunten te kunnen doordrukken, kunnen machtsmiddelen worden ingezet. HR kan bijvoorbeeld dreigen om naar de rechter gaan om de druk op te voeren. De durf om juridisch te escaleren betekent niet dat men daarvoor niet van alles heeft geprobeerd om er goed samen uit te komen.

Onderhandelen

De meest bevredigende en effectieve oplossingen worden doorgaans bereikt door een goede probleemoplossende onderhandeling met het doel een oplossing te vinden die recht doet aan de belangen van beide partijen. Goed onderhandelen is niet makkelijk. Juist door de belangen en de emoties die beide partijen met de belangen verbinden dreigen ze in een aantal valkuilen te stappen die juist aan de grondslag kunnen liggen voor vastlopen en escalatie. Als u twijfelt over uw onderhandelvaardigheden volg dan de training Onderhandelen.

Wilt u meer weten over conflicthantering? Volg dan de training Conflicthantering. We geven u in één dag handvatten om conflicten te herkennen en op te lossen.

Contact

Contact

Direct contact met onze experts
085 - 0432268
Beloftes

Onze beloftes

  • goede prijs
  • vooraf persoonlijke intake
  • kleine groepen
  • niet goed geld terug!
  • een half jaar gratis nazorg

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de HRM Academy per mail.