Op zoek naar talent

Het vinden van talent wordt weer lastig. Door de aantrekkende economie vindt 67% binnen vijf weken een nieuwe baan. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het full service uitzendbureau Unique in samenwerking met het marktonderzoeksbureau Motivaction.

De jaren van soberheid en somberheid lijken voorbij. Tegenwoordig zijn de centrale vragen hoe je  young potentials werft en hoe je je organisatie zo aantrekkelijk mogelijk kunt maken voor werkzoekenden.

Grote verschillen

Uit het onderzoek blijkt verder dat er wel grote verschillen zijn waar te nemen tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Voor de oudere werknemer (55-60 jaar) duurt de zoektocht naar een nieuwe werkgever meer dan 10 weken. Werknemers tot 35 jaar zijn minder tevreden met hun baan dan werknemers ouder dan 55 jaar. Kent de eerste groep aan de baantevredenheid het rapportcijfer 6,9, 55-plussers zijn beduidend meer tevreden. Zij waarderen hun baan met een 7,4.

Werven van talent

HR moet vaak steeds meer doen om geschikt personeel aan te trekken. Sociale netwerksites bieden interessante mogelijkheden voor personeelswerving. De veelgebruikte professionele netwerksite LinkedIn ligt hierbij voor de hand, maar steeds meer bedrijven werven tegenwoordig ook via Facebook en Twitter. Het gebruik van social media is pas echt effectief als er een duidelijke communicatiestrategie is en u er voldoende tijd en energie in steekt. Deze vorm van communicatie draait namelijk niet alleen om adverteren, maar ook om netwerken, interactie en profilering van uw organisatie.

Netwerken

Netwerken is altijd al een effectieve manier geweest om vacatures te vullen. U kunt potentiële kandidaten leren kennen via borrels, congressen en zakenreizen of zelfs in de voetbalkantine. Het gaat er simpelweg om dat u nuttige contacten legt en onderhoudt. Dit gebeurt tegenwoordig niet meer alleen face-to-face, maar ook via social media. ‘Social media’ is een erg breed begrip: dit zijn alle online media waar mensen zonder tussenkomst van een redactie informatie met elkaar kunnen delen. Hier vallen onder andere fora, weblogs en netwerksites onder. Met name netwerksites bieden interessante mogelijkheden voor werving van nieuwe werknemers. De belangrijkste zijn LinkedIn, Facebook en Twitter.

Bijhouden

Social media zijn pas effectief als ze intensief en actief worden gebruikt: u moet de profielen aanmaken en onderhouden, op regelmatige basis berichten plaatsen en contacten met potentiële nieuwe werknemers in het netwerk onderhouden. Dit is dus nogal een tijdrovende klus. Zeker als uw werkgever social media ook wil inzetten voor andere doeleinden dan het werven van personeel, zou u met uw werkgever kunnen kijken naar mogelijkheden om een extra medewerker aan te nemen.

Doelen

Uit bovenstaande punten blijkt dat er veel komt kijken bij werving van talent via social media. Een goed doordachte communicatiestrategie is daarom van belang. Dit begint met het formuleren van doelstellingen: wat wilt u precies bereiken en via welke netwerksites? Vervolgens kunt u een plan maken om uw doelen te bereiken. De doelen en strategie kunnen per netwerksite verschillen. De doelgroep zelf is in ieder geval altijd het uitgangspunt. Het is belangrijk dat u aansluiting bij hen vindt, zonder een onjuist beeld van uw organisatie te geven.

Contact

Contact

Direct contact met onze experts
085 - 0432268
Beloftes

Onze beloftes

  • goede prijs
  • vooraf persoonlijke intake
  • kleine groepen
  • niet goed geld terug!
  • een half jaar gratis nazorg

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de HRM Academy per mail.