De personeelsadvertentie kan beter

Veel organisaties zijn op zoek naar werknemers. Een goede, duidelijke en wervende personeelsadvertentie is van groot belang om potentiele sollicitanten te werven. Toch valt er veel aan te merken op vacatureteksten. Zij zitten vaak vol clichéwoorden. Veel werkgevers gebruiken vaak dezelfde formuleringen zoals creatieve duizendpoot, passie, geen 9-tot-5-mentaliteit en hands-on-mentaliteit. Formuleringen uit advertenties zijn vaak ook niet duidelijk. Als je enorme doorgroeimogelijkheden hebt, stelt de baan dan wel iets voor of moet je meteen door naar een andere functie? Er wordt vaak een marktconform salaris geboden. Eigenlijk betekent dat dat het salaris niet bijzonder is.

Veelgebruikte woorden

Organisaties gebruiken standaardwoorden te pas en te onpas in hun personeelsadvertentie. Op vacaturesite Indeed stonden 33.500 vacatures met daarin het woord ‘passie’. Affiniteit komt 43.000 keer voor en in maar liefst 88.000 vacatures is de term ‘enthousiast’ opgenomen. ‘Flexibel’ is nog populairder, met bijna 99.000 treffers op Indeed. Ook Engelse woorden als ‘agile’ komen steeds vaker voor. Veel bedrijven steken er te weinig tijd in om een originele tekst te maken en daarom lijken de vacatureteksten zo op elkaar.

Tips

Hoe moet het dan wel? HRM Academy heeft een schrijftraining én zes tips voor een goede personeelsadvertentie op een rij gezet.

  1. Formuleer wie uw droom kandidaat is. Waaraan moet hij of zij voldoen? Als u dat weet dan kunt u de vacature tekst meer op maat maken. Te vaak is de tekst standaard en wordt die gebruikt voor verschillende functies.
  2. Schrijf voor de doelgroep. Iedere functie heeft andere kandidaten. Als u een mbo’er zoekt dan schrijft u kortere zinnen dan voor een wo’er. Is uw doelgroep hoofdzakelijk vrouw dan gebruikt u andere woorden dan wanneer de doelgroep vooral man is. Een advertentie voor een bouwvakker is anders dan voor iemand in de thuiszorg.
  3. Maak de vacature tekst persoonlijk. Spreek de lezer aan. Gebruik daarom geen algemene formuleringen en abstract taalgebruik.
  4. Gebruik de functienaam waar de potentiele kandidaten naar zoeken. Via google kunt u de trends in beeld krijgen. Kies op basis van de uitkomsten in Google de meest gangbare functienaam.
  5. De kandidaten willen een organisatie dat bij hen past. Vertel daarom hoe het werken bij uw organisatie is. Gebruik dan geen clichés als leuk, betrokken en collegiaal. Vertel bijvoorbeeld aan de hand van voorbeelden waarom het zo leuk is om bij jouw organisatie te werken of gebruik uitspraken van werknemers die kenmerkend zijn voor uw organisatie.
  6. Wees duidelijk over het salaris. Het salaris is voor veel sollicitanten van groot belang. In veel advertenties staat alleen dat het een goed salaris is of dat er een bepaalde schaal is. Noem gewoon het salaris en dan valt u direct op.

Veel succes!

Contact

Contact

Direct contact met onze experts
085 - 0432268
Beloftes

Onze beloftes

  • goede prijs
  • vooraf persoonlijke intake
  • kleine groepen
  • niet goed geld terug!
  • een half jaar gratis nazorg

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de HRM Academy per mail.