Is uw BHV-plan nog wel up-to-date?

De laatste tijd gingen steeds meer werknemers weer terug naar het bedrijf. Er zijn nu veel meer mensen op de werkplek dan in april en mei van dit jaar. De werkplek is aangepast aan de coronaregels. Werkplekken zijn afgeschermd met linten en er staat zeep, ontsmettingsdoekjes en handalcohol voor iedereen klaar. Werknemers nemen een broodtrommel mee in plaats van dat ze naar het bedrijfsrestaurant kunnen. We zijn helemaal voorbereid op het nieuwe werken op 1,5 meter. Maar is het BHV-plan nog wel up to date? Wat moet HR hiermee?

De wet geeft globaal aan hoe de Bedrijfshulpverlening georganiseerd moet worden. Er zijn 2 punten:

  1. De werkgever laat zich bijstaan door een of meer werknemers die zijn aangewezen als bedrijfshulpverleners.
  2. Ze beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de taken naar behoren kunnen vervullen.

Veel bedrijven hebben een BHV-plan. Daarin worden de praktische zaken geregeld. Wie zijn de BHV-ers, wat zijn hun instructies en wat is het vereiste opleidingsniveau. Hoe gaan we ontruimen en op welke manier worden hulpdiensten opgevangen. Maar voldoet het “oude” BHV-plan nog in de nieuwe situatie?

Aandachtspunten

Kijk eens naar de bedrijfshulpverlening.  We hebben 10 aandachtspunten voor u:

  1. Is het aantal aanwezige BHV-ers toereikend nu men veel thuiswerkt? Ook met minder medewerkers in het bedrijf?
  2. Zijn er voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen in geval van een EHBO inzet. Zijn ze geschikt om een virus besmetting te voorkomen?
  3. Hoe gaan we om met reanimatie. Denk hierbij aan wel of geen mond-op-mondbeademing, borstcompressies of AED gebruik.
  4. Inventariseer of BHV-ers liever niet meer aan de BHV willen deelnemen. De reden (bijvoorbeeld risicogroep) is niet relevant.
  5. Hoe gaan we om met ontruimingen? Zijn de verzamelplaatsen (bijvoorbeeld bedrijf in de nabijheid) nog beschikbaar en geschikt?
  6. Werken in het bedrijf “niet zelfredzamen”? Bijvoorbeeld collega’s in een rolstoel. Hoe worden die met inachtname van de 1,5 meter afstand geëvacueerd.
  7. Maakt het bedrijf deel uit van een verzamelgebouw? Kloppen de onderlinge afspraken nog?
  8. Zijn de telefoon- en alarmeringslijsten nog wel actueel?
  9. Kijk naar uw coronaprotocol en kijk naar de gevolgen van het BHV-plan.
  10. Als u uw BHV-plan aanpast dan heeft de OR instemmingsrecht.
Meer weten

Als u meer wilt weten over de Bedrijfshulpverlening lees dan ons artikel op de website. Verder is er op 2 november de dag van de BHV. Dan staat de bedrijfshulpverlening centraal. Informatie hierover en praktische tips vindt u op een speciale website.

Contact

Contact

Direct contact met onze experts
085 - 0432268
Beloftes

Onze beloftes

  • goede prijs
  • vooraf persoonlijke intake
  • kleine groepen
  • niet goed geld terug!
  • een half jaar gratis nazorg

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de HRM Academy per mail.